maotik_-light-bearers-2

Maotik

Maotik / Light Sowers / CA, FR

maotik_-light-bearers-2

Light Sowers (Rozsvetlovatelia) sú zmyslovou a poetickou skúsenosťou, ktorá obdivuje krásu prírody cez využitie svetla. Dielo pozýva divákov, aby sa ponorili do fasinujúceho sveta a prešli zaujímavú interaktívnu cestu. Táto vonkajšia adaptácia inštilácie „Light Baerares”, od začiatku založená na hravých a estetických princípoch komunikácie svetlušiek, mení prírodu na plátno a využíva jeho masivnú štruktúru ako špeciálnu, pohlcujúcu prítomnosť. Inštalácia zahŕňa interaktívnu, vizuálne príťažlivú a zvukovú krajinu, neustále sa meniacu vďaka kombinácii jednotlivých participátorov. Ich pohyby vytvárajú zvukové efekty a produkujú vizuálny podnet, ktorý pracuje so správaním svetielkujúceho hmyzu a svetelných semien, pričom odhaľuje enviromentálny aspekt.

Mathieu Le Sourd (Maotik) je digitálny umelec žijúci v Monreale. Svoju prácu zameriava na vytváranie pohlcujúcich multimediálnych prostredí a generatívnych vizuálov. Jeho diela boli nedávno predstavené na rôznych festivaloch po celom svete, naposledy na Live Cinema v Riu, The Plums Festivale v Moskve, Visiones v Lime, Mutek Festivale v Montreale, v Mexico City, Barcelone a Bogote, i v Britskom filmovom inštitúte v Londýne. Patrí medzi svetovú špičku digitálneho umenia.

www.maotik.com

udalost-2

Peter Vrabeľ & Braňo Bernár

Peter Vrabeľ & Braňo Bernár / Udalosť / SK

udalost-2

Udalosť je svetelná a zvuková inštalácia, ktorá pracuje s estetikou krízovej situácie a stavu ohrozenia. Dynamika a rytmus levitujúcich svetiel a vyprázdnený priestor vytvára fantóm nebezpečenstva a je reakciou na šírenie poplašných správ a nášho strachu, ktorý je najväčšou zbraňou v rukách nepriateľa.

Guillaume Marmin_ Timée

Guillaume Marmin

Guillaume Marmin / Timée / FR

Guillaume Marmin_ Timée

Zhruba v roku 360 pred Kristom napísal Platón dialóg s názvom Timaeus. Opísal v ňom svoju predstavu vesmíru ako geocentrického systému, vrátane koncepcie zvanej Hudba sfér, v ktorej každá planéta mala svoj vlastný zvukový tón a to na základe svojej jedinečnej orbitálnej dráhy. Celý systém bol rozdelený do oktávy, kvinty, kvarty, a teda, keď sa všetky planéty točili okolo Zeme, slnečná sústava tak, v Platónovej predstave, dosiahla dokonalý hudobný súzvuk.

Umelec Guillaume Marmin a hudobník Philippe Gordian sa touto teóriou inšpirovali a vytvorili dielo Timée – umelý vesmír, ktorý si opäť predstavil solárny systém ako sonorické ľahké štruktúry vychádzajúce z imerzných lúčov a zvukových vĺn.

Guillaume a Philippe svoju víziu dokonca prediskutovali s Isabelle Vauglin, astronómkou z CRAL-u (Centrum výskumu astrofyziky v Lyone). Aj napriek tomu, že Platónov koncept bol po niekoľkých stáročiach preukázaný ako nesprávny, jeho myšlienka zostala vábivým kľúčom k poetickému čítaniu kozmu. Aj keď dnes už teda vieme, že zvuk sa vo vesmírnom priestore neprenáša, predsa len môžeme nájsť isté paralely medzi astronómiou a hudbou samou.

Koncepcia: Guillaume Marmin
Hudobná kompozícia: Philippe Gordiani
V spolupráci s Centrom výskumu astrofyziky v Lyone.

Guillaume Marmin vytvára audiovizuálne inštalácie. V nadväznosti na výtvarne umenie, hudobné vystúpenia a performancie, vo svojom umení znova objavuje vizuálnu tvorbu tým, že pracuje mimo klasických naratívnych foriem a tradičných divadelných médií. Presahuje obrazovku ako médium a experimentuje s inými typmi povrchov. Jeho pohlcujúce diela a inštalácie vo verejnom priestore poskytujú možnosť pracovať s architektmi, scénografmi, hudobníkmi či svetelnými dizajnérmi.

Podporil Francúzsky inštitút na Slovensku.

www.guillaumemarmin.com

kardia-page-012

Maotik

Maotik / Latens / CA, FR

kardia-page-012

Latens je unikátna audiovizuálna mappingová performance, ktorá sa v reálnom čase generuje prostredníctvom tepu návštevníkov. Nové technológie pomocou špeciálnych softvérov a senzoru na prste vybraných divákov interaktívne prepojí ich srdcový tep s projekciou. Na tohtoročnej Bielej noci tak doslova oživíme architektúru, ktorá sa rozpulzuje nepredvídateľným rytmom vašich tlkotov sŕdc.

Mathieu Le Sourd (Maotik) je digitálny umelec žijúci v Monreale. Svoju prácu zameriava na vytváranie pohlcujúcich multimediálnych prostredí a generatívnych vizuálov. Jeho diela boli predstavené na rôznych prestížnych festivaloch po celom svete, naposledy na Live Cinema v Riu, The Plums Festivale v Moskve, Visiones v Lime, Mutek Festivale v Montreale, v Mexico City, Barcelone a Bogote, i v Britskom filmovom inštitúte v Londýne. Maotik patrí medzi svetovú špičku digitálneho umenia.

Podporila VÚB banka.

www.maotik.com

VIncent Leroy

Vincent Leroy

Vincent Leroy / Boreal Halo / FR

VIncent Leroy

S dielom Boreal Halo nás Vincent Leroy pozýva objavovať svoj imaginárny svet. Monumentálny, 10 metrov široký, prstenec sa magicky vznáša v priestore, vlniac sa do rytmu Aurory Borealis (Polárnej žiary). Leroy nás takto vťahuje do svojej vizuálnej a fyzickej skúsenosti. Inštalácia vyjadruje želanie spomaliť čas, znázorňuje jemný  éterický pohyb a vnáša nás do inej dimenzie.

Sound design: Adrien Lefebvre, Isothesis and P_Lab

Vincent Leroy rád "znižuje otáčky". Od diváka vyžaduje určitý čas, chvíľu, ktorú venuje výhradne jeho dielu. Je známy precíznym technickým prevedením diel, ktoré zanechajú silný vizuálny zážitok. Jeho umenie díváka priamo zasiahne a otvorí ho k absorbovaniu kúzla.

Podporil Orange Slovensko, a. s.

http://www.vincentleroy.com

05_stocker_instalace_sdetmi

Esther Stocker

Esther Stocker / Approaching Loneliness / AU, IT

05_stocker_instalace_sdetmi

Esther Stocker vás vtiahne do svojej čiernobielej geometrickej krajiny kde neexistuje perspektíva a horizont je nejasný. Jej inštalácie pôsobia ako vábivé optické ilúzie do ktorých sa chceme ponoriť. Násobenie jednoduchých tvarov v priestore pripomína scénu zo sci-fi filmov, kde sa stávame ich hlavným aktérom. Pestrofarebne oblečení ľudia obklopení geometriou sa stávaju súčasťou diela a dotvárajú jeho jedinečnosť v danom okamihu. Vstúpte a ponorte sa do krajiny z budúcnosti.

Esther Stocker pochádza z Talianska a momentálne pôsobí vo Viedni. Narodila s v roku 1974 v meste Silandro v južnom Tyrolsku. V roku 1994 študovala na Akademie der Bildenden Künster vo Viedni, v roku 1996 na milánskej Accademia di Belle Arti di Brera a v roku 1999 v Spojených štátoch na kalifornskej vysokej škole Art Center College of Design v Pasadene. Samostatne vystavuje od roku 1997. V inštaláciách, klasickej a nástennej maľbe, fotografii i videu pracuje s minimalistickým výrazovým slovníkom čiernych, bielych a šedivých geometrických foriem. Zložité systémy rastrov tvoria v jej dielach opticky pôsobivé štruktúry.

Má za sebou rad realizácií v architektúre a úspešné výstavy v popredných svetových galériách súčasného umenia (napr. vo viedenskej Kunsthalle, viedenskom MUMOK, CCNOA v Bruseli, Künstlerhaus v Hannoveri, MACRO Roma Courtesy OREDARIA Art Contemporanee v Ríme, v rade galérií súčasného umenia v Londýne a inde). V roku 2004 dostala rakúsku prestížnu cenu Otto Mayer.

Podporili K13 – Košické kultúrne centrá.

Lang_Baumann- Comfort #13-2

Sabina Lang & Daniel Baumann

Sabina Lang & Daniel Baumann / Comfort #13 / CH

Lang_Baumann- Comfort #13-2

Inštalácia odkazuje na kontrast medzi geometriou, situovaním a materialitou meštianskeho domu, pričom pracuje s jeho históriou a prispôsobovaním sa času. Sivostrieborný textilný štvorec predstavuje nafukovací sa objekt, ktorý je inštalovaný vo vzdialenom rohu stavby.

Sabina Lang (*1972) a Daniel Baumann (*1967) žijú v Burgdorfe (Švajčiarsko) a od roku 1990 spolupracujú na rôznych umeleckých konceptoch. Ich práca zahŕňa inštalácie, sochy, obrazy na veľkoplošných stenách alebo podlahách či rázne architektonické zásahy. Obaja umelci pracujú s roznymi materiálmi – drevo, kov, farby, koberce, nafukovacie konštrukcie a pod., avšak ich skutočné médium je samotný priestor. Väčšinou vytvárajú diela špeciálne pre dané miesto, ale niektoré sú modulárnejšie a možno ich prispôsobiť aj rôznym iným miestam. Mnoho z ich diel však nemožno chápať prvoplánovo v ich aktuálnej použiteľnosti, ale práve v rafinovanosti jej rozvrácania. Vďaka dôkladnej príprave a analýzy umiestnenia diel a kontextu ich zásahov, Lang / Baumann otvárajú dialóg s už existujúcou situáciou a častokrtát hravo utláčajú očakávania narušujúc vzory vnímania. Za ich priestorovými metaforami môžeme hľadať krehkú rovnováhu medzi jasne definovanými kategóriami verejného a súkromného priestoru, či už dobre známeho alebo zvláštneho, s umením a funkčnosťou.

Podporila Pro Helvetia (the Swiss Arts Council).

www.langbaumann.com

potd-sculpt_2955083k

Monika a Bohuš Kubinskí

Monika a Bohuš Kubinskí / Level / SK

potd-sculpt_2955083k

V priestoroch Východoslovenskej galérie v Košiciach uvidíte výstavu s názvom „LEVEL“, ktorá vás prenesie do zneisťujúceho sveta naliehavých odkazov, do sveta na pomedzí hmatateľného (v podobe klasického sochárskeho materiálu) a virtuálneho. Autori výstavy, slovenskí výtvarníci Monika a Bohuš Kubinskí ňou uzatvárajú súbor predchádzajúcich projektov zameraných na hrôzy vojen či postavenie človeka v nich. Po úspešných výstavách v Prahe a Šamoríne prinášajú svoje umelecké posolstvo aj do Košíc. Hlavným materiálom použitým na stvárnenie tohto posolstva, sa stávajú časti pôvodného vojenského opevnenia – guľové bunkre obranného valu z 2. svetovej vojny, ktoré výtvarníci zachránili pred nenávratným zničením. V rozmerných železobetónových guliach rozpoznali silný výtvarný i emotívny náboj, a tak ho rozvinuli do netradičnej priestorovej inštalácie. V prípade košickej výstavy „LEVEL“ ju navyše doplnili o technológiu rozšírenej reality. Vďaka nej diváka ešte prenikavejšie zapájajú do výtvarného zážitku s cieľom silnejšie precítiť prirodzenú sochársku krásu guľových bunkrov, ale aj hlbší zmysel naliehavej výstrahy ukrytej v ich historickej pamäti.

Trvanie výstavy: 28. 9. 2016 – 29. 1. 2017

Podporilo CIKE (Creative Industry Košice).

fullsizerender-2

Róbert Farkaš /sedemminut/

Róbert Farkaš /sedemminut/ / Luna / SK

fullsizerender-2

Objekt vychádzajúci z tmy, ktorý sa nachádza kdesi medzi vertikálou a horizontom. Rozohráva okolitý priestor a jeho prirodzené vlastnosti. Vychádzajúc z reálneho, hmotného, vťahuje pozornosť diváka do ilúzie, kde sa môže rozplynúť.

Aj tento rok s RWE.

Róbert Farkaš, svetelný dizajnér, autor svetelných inštalácií – inštalatér svetla. VJ, mapping, fotograf. Svetlo používa z hľadiska viacerých profesíí. Rozumie jeho účelu, princípu fungovania, fyzikalite, rozumie jeho kráse a výpovednej hodnote. Všetky tieto skúsenosti využíva pri svojej vlastnej tvorbe, v ktorej spája technický svet s umením. V jeho dielach svetlo vychádza skrz nové formy použitia.

ozivlo2

Matej Mazák

Matej Mazák / Oživlo II. / SK

ozivlo2

„Celú školu do nás tĺkli poučku, že animácia je oživovanie neživého. To, že animátor vdychuje život do kresby, hmoty či objektov. Preto som to vzal doslovne.ˮ  Matej Mazák

Oživlá sú teda predmety okolo ktorých denno-denne chodíme, no len málokedy si ich všimneme. Preto si vyžadujú svoju pozornosť a chcú byť videné aspoň počas jednej noci v roku. Poštová schránka, ktorú už málokto použije, či starý automat na lístky, čo slúži už len ako priestor na výlep plagátov, alebo bratislavské „periskopy”, ktoré sú príliš pekné na to, aby zostali zabudnuté na parkovisku...

Matej Mazák rád oživuje neživé. Rád si predstavuje čím sa po noci trápia smetiaky a ešte radšej si vymýšľa kreslené veci, ktoré sú pre neho rovnako živé ako on sám. Aby vedel všetky tieto „obživovacie” animácie vytvárať, musel stráviť sedem rokov štúdia animácie v Ostrave, kde krátky čas pôsobil aj ako učiteľ animovanej tvorby. V súčasnosti pracuje ako nájomný animátor/grafik kade-tade, napríklad v Pixel Federation, no rozhýbal veci aj v Lokal Filmise či animovanom večerníku Hviezdny taxík. Pár obrázkov spravil i pre pripravovaný celovečerný film Srdce Veže. Keď mu zostáva čas, kuchtí vlastnú kreslenú rozprávku, ktorá je zatiaľ jeho sizyfovým kameňom.

Počas Bielej noci do 22:00 hod.

sandtraps

Martin Blaško & Alžběta Chmelíková

Martin Blaško & Alžběta Chmelíková / Sand traps / CZ

sandtraps

Sand traps je projekcia reagujúca na konkrétny daný priestor ako aj audiovizuálna kombinácia dotýkajúca sa témy prírodných elementov. Jedná sa o preskúmavanie  priestoru podporené projekciou vychádzajúcou z ilustrácií Alžběty Chmelíkovej. Ilustrácie sa objavujú na pomedzí jednoduchých tvarov a prírodných motívov - medzi umelým a živým. Mali by zachytávať krehkosť a nestálosť prírody, kedy sú jemné motívy rozbíjané lineárnymi štruktúrami a geometrickými tvarmi. Site-specific projekt premieňa ulicu v priestor vyzdvihujúci jej štruktúry, ktorých sa denne dotýkame. Prítomnosť diváka umocní rozklady a presuny jednotlivých tvarov, reagujúc na neho v reálnom čase.

Umelecká dvojica Alžběta Chmelíková a Martin Blaško sa vo svojej spolupráci pohybujú na hranici klasických a nových médií, ktoré kombinujú a vytvárajú tak hru so svetlom, pohybom, obrazom a zvukom. Umelci spolu začali spolupracovať už počas štúdia na Fakulte výtvarných umení VUT v Brne. Alžběta je kurátorkou galérie GSS na Skleněné louce v Brne a venuje sa multimediálnej tvorbe, väčšinou inštalácii a projekcii. V umení často vychádza zo svojich kresieb, ktoré kombinuje s inými médiami. Inklinuje taktiež k ilustráciám a knižnej väzbe, zdôrazňuje vnímanie, prežitky, symboly, štruktúry ako geometrické tvary, fyzikálne útvary. Martin sa venuje interaktívnemu mappingu, interaktívnej sémantickej projekcii, animácii či kreatívnemu programovaniu.

http://animal.ffa.vutbr.cz/~xvchmelikova/

https://martinbspheroid.github.io/

zdenohlinka

Zdeno Hlinka

Zdeno Hlinka / Za hviezdou sa ukrýva viac / SK

zdenohlinka

Pivovarnícke remeslo a umenie sa spoja v jedno vďaka interaktívnej inštalácii Zdena Hlinku. Návštevník bude môcť zistiť vlastnými pohybmi, čo všetko je ukryté za hviezdou, stredovekým pivovarníckym symbolom. Jej štyri cípy reprezentujú štyri jedinečné prírodné ingrediencie a jej piaty cíp predstavuje remeslo varenia piva. Stane sa tak súčasťou digitálneho pivovarníctva a bude môcť objavovať nie len unikátny svet piva Heineken, ale aj autorov geometrický minimalizmus v kombinácii s abstraktným glitchom, ktorý je viditeľný aj v tomto diele. Nie nadarmo sa hovorí, že variť pivo je umenie.

Zdeno Hlinka sa pohybuje na rozhraní medzi softvérovym developerom a digitálnym umelcom. Po dlhé roky sa venuje postupnému vývoju aplikácie na tvorbu živých video projekcií a klipov. V poslednom čase je opäť viac aktívny v on-line priestore a začal sa venovať tvorbe grafických aplikácií pre web. Zastúpenie na živých podujatiach vymenil za domácu tvorbu, ktorá je otvorená stále novým technologickým postupom a tvorivým výzvam. Jeho vizuálny prejav osciluje medzi prvkami rannej estetiky net artu, video glitchu, generatívneho umenia a geometrického minimalizmu. Korene Zdenovej tvorby siahajú do demoscény, ktorá sa dá chápať ako aj digitálne graffity.

 

Podporila Heineken Slovensko, a. s.

www.zd3n.com

www.satori.digital

statnafilharmoniakosice

Štátna filharmónia Košice

Štátna filharmónia Košice / Cesta na mesiac & Imigranti / SK

statnafilharmoniakosice

Štátna filharmónia Košice/Dirigent: Adrian Harvan

Program:
Nemý film: Charlie Chaplin: The Imigrant (Imigranti)
Hudba: Darius Milhaud: Le Boeuf sur le toit (Vôl na streche)

Nemý film: Georges Méliès: A Trip to the Moon (Cesta na mesiac)
Hudba: Piotr Ijič Čajkovskij: Predohra 1812

Začiatok: 20:00; 21:00 hod.

Trvanie: 30 min.

Štátna filharmónia Košice (ŠfK) bola založená v roku 1968 ako druhý profesionálny symfonický orchester koncertného typu na Slovensku. Prvý koncert novovzniknutého telesa sa uskutočnil v apríli 1969 pod vedením vtedajšieho šéfdirigenta Bystríka Režuchu. ŠfK v krátkom čase dosiahla uznanie odborníkov  i verejnosti a stala sa jedným z popredných reprezentantov slovenského interpretačného umenia doma i v zahraničí.  Orchester ŠfK koncertoval na významných medzinárodných hudobných festivaloch a v dôležitých kultúrnych centrách (Viedeň, Salzburg, Berlín, Budapešť, Praha, Antverpy, Lisabon, Barcelona, Atény, Remeš, Hong-Kong, Luxemburg, New York...) V roku 1994 ŠfK absolvovala mesačné turné po USA, kde sa predstavila ako prvý slovenský symfonický orchester na americkom kontinente. Filharmónia počas svojej histórie zaznamenala významné úspechy na koncertných pódiách nielen európskych krajín, ale aj v Severnej Amerike a v Ázii. Na prelome rokov 2014/2015 absolvovala ŠfK mimoriadne úspešné koncertné turné v Čínskej ľudovej republike a na jar v roku 2016 v Nemecku.

Štátna filharmónia Košice prezentuje svoje umenie okrem aktívnej koncertnej činnosti aj prostredníctvom nahrávok pre rozhlasové, televízne a gramofónové spoločnosti (160 CD). Nahrávky pre vydavateľstvá Naxos, Marco Polo predstavujú často unikáty - premiérové nahrávky ojedinele uvádzaných diel (L. Spohra J. Raffa, A. Rubinstein, W. Furtwängler, E. Waldteufel, F. von Suppé). Orchester spolupracoval s mnohými svetoznámymi umelcami, akými sú Igor Oistrach, Gidon Kremer, Giora Feidman, Ivan Moravec, Josef Suk, Luciano Pavarotti, Plácido Domingo, Dietrich Fischer-Dieskau, Sergej Kopčák, Peter Mikuláš, Peter Dvorský, Viktor Fedotov, Valerij Gergiev, Emin Chačaturjan, Natan Rachlin, Thomas Sanderling, Alexander Rahbari, Tadeusz Strugala, Jiří Bělohlávek, Libor Pešek, Václav Smetáček, Ľudovít Rajter, Ladislav Slovák, Ondrej Lenárd, Antoni Wit atď. Repertoárové spektrum orchestra obsahuje frekventované diela od baroka po hudbu 21. storočia. Štátna filharmónia Košice je ako jediný orchester na Slovensku hlavným organizátorom dvoch medzinárodných festivalov – Košickej hudobnej jari a Medzinárodného organového festivalu Ivana Sokola a spoluorganizátorom festivalu ARS NOVAPost šéfdirigenta ŠfK v súčasnosti zastáva Zbyněk Müller, ktorý teleso vedie od roku 2008. Počnúc sezónou 2014/2015 je hlavným hosťujúcim dirigentom ŠfK Leoš Svárovs

www.sfk.sk

klub-la-dolce-vita

KLUB

KLUB / La Dolce Vita / SK

klub-la-dolce-vita

Multižánrová performance s presahmi k viacerým druhom umenia. Interiér KLUB-u slúži ako špecifický environment, v ktorom skrz početné inštalácie, vizuálne umenie a prepojenie hudobných a hereckých performance vzniká na danú chvíľu „La dolce vita” – v preklade sladký život. La dolce vita je však v tomto prípade akousi správou o stave súčasného sveta, ktorá nakoniec nemusí byť vôbec tak sladká.

Performance je výsledkom práce rôznych autorov. Proces tvorby ako aj samotný výsledok bol ovplyvnený Davidom Maruscsákom, čerstvým študentom nových médií na budapeštianskej MOME, venujúci sa vizuálnym performance, sugestívnym mappingom, site- specific inštaláciám a inej tvorbe s multimediálnym presahom, Jánom Gálikom, fotografom a filmárom na voľnej nohe, koordinátorom komunitného a kultúrneho centra KLUB v Košiciach ako aj TEDx Košice, spoluzakladateľom Parallel Media a fotografického festivalu FOVEMBER.  K performance výrazne prispeli Nikolas Bernáth, zakladateľ štúdia VUNU – galérie a nezávislého hudobného vydavateľstva, spoluorganizátor kultúrneho diania v priestoroch Kotolne, freelance fotograf a filmár, Adam Dragúň, študent herectva na košickom konzervatóriu, do veľkej miery podieľajúci sa na tvorbe programu KLUB-u, aktívny hudobník a aktivista za práva zvierať a ľudí, ktorého tvorba má presahy do aktuálnych spoločenských a politických problémov, Martina Ráczová, intermediálna umelkyňa, ktorá sa primárne venuje tvorbe site-specific inštalácií a experimentálnej práci s priestorom, Ingrid Kepková- multižánrová umelkyňa, zaoberajúca sa prevažne médiom autorskej knihy, prácou s textom a umeleckým experimentom, Lenka Kuricová a Michal Huštaty, absolventi VŠVU, kde študovali pod vedením Ilony Németh v Ateliéri IN, a pre ktorých je hlavným záujmom súčasné umenie vychádzajúce z konceptualizmu pretavené do videa, performance, či inštalácie. Zaoberajú sa  sociálno-politickými témami rovnako ako i viac osobnými aspektmi ľudskej individuality.
Performance bude prezentovaná každých 15 minút od 19:15 do 22:45 hod.

https://www.facebook.com/klubkosice/

http://www.davidmaruscsak.com/index.html

https://www.facebook.com/vunuvunuvunu/?fref=ts

robo-farkas_sedemminut_contemporary

Róbert Farkaš /sedemminut/

Róbert Farkaš /sedemminut/ / Contemporary / SK

robo-farkas_sedemminut_contemporary

Pre väčšinu z nás je naše telo to, čo sme. Identifikujeme sa s fyzickou formou, v ktorej existujeme. Mňa zaujíma, telo ako forma, v ktorej sa prejavuje vedomie, teda ak sa identifikujeme s telom, začíname mať dočinenia s personalizovaním sa – problémy s identitou, egom a tak ďalej.”  Jaro Viňarský

Róbert Farkaš, svetelný designér, autor svetelných inštalácií – inštalatér svetla. VJ, mapping, fotograf. Svetlo používa z hľadiska viacerých profesíí. Rozumie jeho účelu, princípu fungovania, fyzikalite, rozumie jeho kráse a výpovednej hodnote. Všetky tieto skúsenosti využíva pri svojej vlastnej tvorbe, v ktorej spája technický svet s umením. V jeho dielach svetlo vychádza skrz nové formy použitia.

http://sedemminut.tumblr.com

sac_omg-point

SAC

SAC / OMG point / SK

sac_omg-point

Pohľad do sveta pouličného umenia očami žijúcich účastníkov. Oddychovňa s tulivakmi, sviežou hudbou, street artovými filmami, vkusnou náladou, kreatívnymi drobnosťami, umeleckými encyklopédiami, magazínmi, odznakmi a inými rozmarmi, bude počas Bielej noci špeciálne otvorená do 3:00 hod. Rytmicky sa o večer postará legenda zo Šárošpataku, DJ Myes Hole – jediný Dj na svete bez slúchadiel.

Program:

workshop do 22:00 hod.

premietanie do 00:00 hod.

DJ od 00:00 – 02:00 hod.

www.sac.sk

smartphonedisco

Ondrej Maksi & Kelso

Ondrej Maksi & Kelso / Smart Disco / SK

smartphonedisco

Pod názvom Smart Disco si návštevník Bielej noci môže užiť tanec v súkromí jeho slúchadiel, ale zároveň aj medzi ľuďmi. Nemusí sa obmedzovať na vlastnú obývačku. Ide o známy koncept Silent disco, tentokrát s inteligentnými mobilmi. Stačí, ak si stiahnete našu aplikáciu na iTunes či Google Play a prinesiete si so sebou svoje slúchadlá. Smart Disco vám umožní vychutnať si jedinečnú párty, ktorú nebude počuť nikto okrem vás a DJ-a.

cluster_ensemble_photo

Cluster ensemble

Cluster ensemble / Similar Motion / SK

cluster_ensemble_photo

Začiatok: 20:30; 21:30 hod.

Trvanie: 30 min.

Program:

Philip Glass, Music in Similar Motion (1969)

Philip Glass, Music in Contrary Motion (1969)

Philip Glass, Music in Fifths (1969)

Philip Glass, Two Pages (1968)

Projekt Similar Motion nazvaný podľa jednej z kompozícií Philip Glassa z jeho minimalistického obdobia zahřňa skladby: Two Pages (1968), Music in Fifths (1969), Music in Contrary Motion (1969) a Music in Similar Motion (1969). Skladby sú interpretované na dvoch elektrických organoch.

„Moja skladba Music in Similar Motion obsahuje oproti predchádzajúcim skladbám, ktoré pôsobia nemenne a meditatívne, prvok dramatičnosti. Similar Motion začína jedným hlasom, ku ktorému sa postupne pridáva ďalší o kvartu vyššie a neskôr ďalší o kvartu nižšie. Finále dotvorí štvrtý hlas, ktorý dodá skladbe kompletný zvuk. Každým pridaným hlasom vznikne dramatická zmena toku hudby.“

Philip Glass

 

 

Philip Glass (1937), je jedným z najvýraznejších skladateľov druhej polovice 20. storočia. Jeho hudba je popisovaná ako minimal music, spoločne s tvorbou ostatných „hlavných minimalistov” La Monte Youngom, Terry Rileyom a Steve Reichom. Glass sa dištancoval od pojmu minimalizmus a popisoval sa ako skladateľ „hudby s opakovanými štruktúrami”. V súčasnosti sa opisuje ako “klasicista”, poukazovaním, že je vyškolený v harmónii a kontrapunkte. Po štúdiách na Julliard Music School (flauta, klavír, harmónia, kompozícia) pokračuje v Paríži u Dariusa Milhauda (1960) a neskôr u Nadii Boulanger (1964 – 66). Tu sa stretáva s Ravim Shankarom, čo malo vplyv na jeho budúce smerovanie. Glass odchádza do Tibetu a Indie (1966 – 67), kde rastie jeho záujem o neeurópsku hudobnú tradíciu a všíma si najmä aditívne štrukturálne princípy. Koncom roku 1967 sa vracia do Spojených štátov a usádza sa v New Yorku, kde si o rok založí Philip Glass Ensemble – súbor pre interpretáciu jeho kompozícií. V tom čase nastáva zmena v jeho hudobnom myslení a vzdáva sa svojich doteraz napísaných diel (cca. 80,z toho 20 publikovaných). Jeho hudobný prístup sa obracia k repetícii a aditívnym štruktúram, ktoré sa stali pre Glassov štýl charakteristické. V skladbe Two Pages (1969, slovenská premiéra Ivan Šiller – Bratislava 2009) používa Glass metódu aditívnej štruktúry v ansámblovom kontexte po prvý krát. Skladba je rytmicko-melodickým unizónom, kde nenastávajú žiadne zmeny vo farbe zvuku. Music in Fifths (1969, slovenská premiéra Cluster Ensemble – Košice 2013) sa líši od Two Pages pridaním druhého hlasu, melodickej línie o kvintu vyššie. Music in Contrary Motion (1969, slov. premiéra Fero Király, Bratislava 2013) obsahuje už tri vrstvy. Dve v konvergentno – divergentnom vzťahu a tretiu podpornú basovú líniu. Music in Similar Motion (1969, slov. premiéra Cluster Ensemble, Košice 2013) začína s dvoma hlasmi, ktoré sa postupne rozrastú do štyroch, pričom pridávaním vrstiev sa zmení harmónia a tá sa tak stáva štrukturálnym prvkom. V roku 1970 si Glass v okrúhlej koncertnej hale v Minneapolise všimol akustický jav, kde počas skúšania Similar Motion zneli v sále aj dlhé tóny, ktoré ale neboli hrané. Vznikli ako psychoakustický výsledok hustej inštrumentálnej štruktúry. Na základe tejto skúsenosti Glass napísal Music with Changing Parts (1973). Oproti predchádzajúcim skladbám, ktoré sa síce môžu považovať za otvorené partitúry, kde je ich trvanie neobmedzené, no napriek tomu sa ich predvádzanie ustálilo na čase okolo 15 – 20 minút, je Changing Parts už vyše hodinovou kompozíciou s väčším odsadením (minimálne štyri klávesové nástroje – osem hlasov). Všetky svoje techniky (repetitívnosť, aditívny princíp, pulzácia, harmonické štruktúrovanie, náhle modulácie, psychoakustické efekty) využil v štyri a pol hodinovom diele Music in Twelve Parts (1971 – 74), na ktorého predvádzanie má výlučné práva Philip Glass Ensemble. V nasledujúcom období Glass opúšťa estetiku ktorú objavoval. Jeho skladby, aj keď v nich využíva prvky svojho minimalistického obdobia, sú už tradičné svojou štruktúrou, narábaním s časom, ako aj formou.

Fero Király

 

Ivan Šiller studied piano playing in Bratislava (he studied piano playing in Bratislava (The Academy of Performing Arts) and Ghent (The Royal Conservatory of Ghent), as a scholar in the USA (Tanglewood Music Center), Canada (Banff Centre for the Arts) and Germany (Ferienkurse fűr Neue Music Darmstadt). He is keen on the interpretation of contemporary music, both ensemble and solo play and music reinterpretation of artworks. He presides at the Slovak section of the International Society for Contemporary Music (ISCM – Slovak section), together with which he prepared the music event of the year of 2013 – ISCM World New Music Days.

Fero Király is a graduate of the Music and Dance Faculty at the Academy of Performing Arts in Bratislava where he studied piano playing. He is interested in music projects transcending into performance, sound art, installations, interpretations of contemporary music, and music reinterpretations of art works as well as educational projects in the sphere of music, music composition and sound art. Except for Cluster, which is his home project, he is a part of various Slovak and international art platforms such as VENI, Király&Žabková, Námestie Republiky (The Republic Square), Dirt ensemble, Urban H and others.

http://www.cluster-ensemble.com

showmedia-kino-usmev-2

SHOWMEDIA & Zero Zero Architects

SHOWMEDIA & Zero Zero Architects / Tiene / SK

showmedia-kino-usmev-2

Stena môže byť vnímaná ako bariéra alebo naopak, priestor pre komunikáciu. Miesto, ktoré oddeľuje, ale zároveň prepája exteriér s interiérom, komunikuje s okolím, je svedkom zmien v meste, odkazov, dotykov, úderov, generácií. Kino Úsmev stojí na Kasárenskom námestí od roku 1922, pričom v roku 1937 pribudla pred ním čakáreň (dnešný bar). Tento cudzí element sa architekti zo štúdia Zero Zero v projekte rekonštrukcie kina pred jeho znovuotvorením 9. júna 2016, rozhodli od zvyšku budovy odlíšiť nainštalovaním vyše 2000 zatepľovacích hmoždiniek na fasádu. Tieto výrazné prvky vyčnievajúce z fasády, jednak reagujú na súčasný trend zateľovania budov v Košiciach a na Slovensku, ale zároveň sú kontaktnými bodmi a komunikačné médium, ktoré má slúžiť prezentácií súčasných umelcov a tvorbu inštalácií, ktoré reagujú na aktuálne spoločenské dianie. Počas festivalu Biela noc, v sobotu 1. októbra, dostane priestor prezentovať svoju tvorbu na fasáde Kina Úsmev súčasný košický svetelný dizajnér Branislav Bernár so svojím štúdiom Showmedia, ktorého svetelná inštalácia rozpohybuje fasádu Kina Úsmev a predstaví návštevníkom nový rozmer stretu svetelného dizajnu a inovatívnej architektúry.

www.showmedia.sk

www.kinousmev.sk

dig-gallery_-art-science

DIG gallery

tomas-makara-the-fog

Tomáš Makara

Tomáš Makara / The Fog / SK

tomas-makara-the-fog

Kto dnes potrebuje súčasných umelcov?

Ako vaši rodičia reagovali, keď ste im povedali, že chcete byť umelcom?

Tomáš Makara sa v projekte The Fog snaží nahliadnuť do života súčasného umelca a hľadá odpovede na tieto a ďalšie otázky. Výstava je prvou kapitolou väčšej štúdie, ktorej cieľom je na jednej strane skúmanie osobných rozhodnutí umelcov, a zároveň vplyv ich profesie na každodenný život, nimi napĺňané spoločenské úlohy, až po vzájomné vzťahy umenia a sveta biznisu a ekonomiky. Základom výstavy sú videá, ktoré vznikli počas autorovho dvojmesačného rezidenčného pobytu v poľskom Vroclave.

Výstava vznikla v spolupráci galérie Šopa a rezidenčných programov K.A.I.R. Košice Artist in Residence a A-i-R- Wro. Projekt podporili: Fond na podporu umenia, Nádácia Tatrabanky a Creative Industry Košice.

Trvanie výstavy: 12. 9. – 3. 10. 2016

Počas Bielej noci otvorené: do 22:00 hod.

futu-stage

FUTU Stage

FUTU Stage / Circle; Hranice nekonečných priepastí; Ex-pozícia / SK

futu-stage

Gabriel Hajdók /SK/

Circle

svetelná inštalácia

Konceptuálny charakter svetelnej inštalácie v minimalistickom prevedení. Kruh ako odveký symbol nekonečna a dokonalosti autor približuje divákovi v ľudskej mierke, pričom ho akoby stavia do centra pozornosti. Antropocentrický charakter podškrtáva aj interakcia, v ktorej sa divák ocitá bezprostredne po vstúpení do svetelného kužeľa a stráca bezprostredný kontakt s okolitým prostredím.


Gabriel Hajdók je v súčasnosti študentom tretieho ročníka na Fakulte umení. V ateliéri nových médií pracuje pod vedením doc. MgA. Michala Murina, ArtD a odborných asistentov PaedDr. Mgr. art. Borisa Vaitoviča, ArtD a Mgr. art. Ing. Richarda Kittu, ArtD.

 

Adam Slezák /SK/

Hranice nekonečných priepastí

performatívna inštalácia

Inštalácia, ktorá je skúmaním hraníc vnímania vesmírneho časopriestoru. Vo svojom umeleckom koncepte autor spochybňuje konvencie chápania solárneho systému a našej galaxie, ktoré si každý z nás osvojil už počas povinnej školskej dochádzky(!) "Hranice nekonečných priepastí" sú zároveň pokusom o vytvorenie modelovej situácie, v ktorej sa divák môže doslova dotknúť hviezd a pritom sa nespáliť.
Adam Slezák je v súčasnosti študentom tretieho ročníka bakalárskeho štúdia na Fakulte umení v Košiciach. V ateliéri nových médií tvorí pod vedením doc. MgA. Michala Murina, ArtD a odborných asistentov Mgr. art. Borisa Vaitoviča, ArtD a Mgr. art. Ing. Richarda Kittu, ArtD.

Trvanie:  19:00 – 23:00 hod.

V prípade zlého počasia sa inštalácia nebude realizovať.

Martin Šomšák /SK/

Ex-pozícia

interaktívna inštalácia

Priestorový svetelný objekt má predstavovať opozitum vnímania statických svetelných bodov hlavne v prostredí ulice, kde pri pohybovaní s fotoaparátom pri dlhom expozičnom čase vznikajú svetelné línie a rôzne nepredvídateľné tvary. V tomto prípade sú svetelné objekty statické no fotoaparát je v pohybe. Spomínané opozitum je vyjadrené skrze pohyb objektu, kde sú svetelné objekty v pohybe a fotoaparát je naopak statický. Pozorovateľ si môže vytvoriť vlastnú fotografiu a mať tak originálny záznam svetelných línií ktoré sú neopakovateľné a vždy vytvoria iný obrazec.

Martin Šomšák, (1994 v Košiciach) je v súčasnosti študentom druhého ročníka na Fakulte umení TU v Košiciach. V ateliéri nových médií pracuje pod odborným vedením  doc. MgA. Michala Murina, ArtD, PaedDr. Mgr. art. Borisa Vaitoviča, ArtD a Mgr. art. Ing. Richarda Kittu, ArtD.

Projekt vznikol ako jeho semestrálna práca v prvom ročníku na Fakulte umení TU.

ozivlo

Matej Mazák

Matej Mazák / Oživlo I. / SK

ozivlo

„Celú školu do nás tĺkli poučku, že animácia je oživovanie neživého. To, že animátor vdychuje život do kresby, hmoty či objektov. Preto som to vzal doslovne.ˮ Matej Mazák

Oživlá sú teda predmety okolo ktorých denno-denne chodíme, no len málokedy si ich všimneme. Preto si vyžadujú svoju pozornosť a chcú byť videné aspoň počas jednej noci v roku. Poštová schránka, ktorú už málokto použije, či starý automat na lístky, čo slúži už len ako priestor na výlep plagátov, alebo bratislavské „periskopy”, ktoré sú príliš pekné na to, aby zostali zabudnuté na parkovisku...

Matej Mazák rád oživuje neživé. Rád si predstavuje čím sa po noci trápia smetiaky a ešte radšej si vymýšľa kreslené veci, ktoré sú pre neho rovnako živé ako on sám. Aby vedel všetky tieto „obživovacie” animácie vytvárať, musel stráviť sedem rokov štúdia animácie v Ostrave, kde krátky čas pôsobil aj ako učiteľ animovanej tvorby. V súčasnosti pracuje ako nájomný animátor/grafik kade-tade, napríklad v Pixel Federation, no rozhýbal veci aj v Lokal Filmise či animovanom večerníku Hviezdny taxík. Pár obrázkov spravil i pre pripravovaný celovečerný film Srdce Veže. Keď mu zostáva čas, kuchtí vlastnú kreslenú rozprávku, ktorá je zatiaľ jeho sizyfovým kameňom.

namiesto436

436

436 / Defragmentácia / SK

namiesto436

Interaktívna projekcia štúdia 436 je hra s vizuálnou identitou tohto ročníka Bielej noci, ktorú samo navrhlo. Identita pracuje s rozpadom typografie do stoviek svetelných bodov, ktoré sa menia v priestore a čase. Pomocou aplikácie si môžete vytvoriť vlastnú projekciu zadaním akéhokoľvek slova či frázy, s ktorými je možné sa „hrať’’ v časopriestore tohtoročného vizuálu.

binder

Erik Binder

Erik Binder / Pneumatrix / SK

binder

Erik Binder (1974) sa po pätnástich rokoch vracia do Múzea Vojtecha Löfflera, tentokrát spolu so Zojou Zupkovou a predstavujú tak výstavu, ktorá je ich spoločným dielom. Táto výstava nie je len mikrokozmom Binderovskej imaginácie, ale vďaka scenáristke a divadelnej režisérke Zoji Zupkovej sa mení na výtvarné javisko, do ktorého sa môže divák priam ponoriť.

Trvanie výstavy: 8. 9. – 2. 10. 2016

Výstavu podporil z verejných zdrojov Fond na podporu umenia.

evatkacikova

Eva Tkáčiková

Eva Tkáčiková / Noc otvoreného okna / SK

evatkacikova

„Cosmic Girl“ (alias E. T.) otvorí dokorán okno do svojho štúdia na Strojárenskej ulici. Svetelná „junk-artová“  LED sci-fi inštalácia na prvý pohľad pôsobí tajomne, ale keď sa divák prizrie pozorne, spozná v tvaroch svetielkujúcich vesmírnych lodí a lietajúcich tanierov banálne a známe predmety, s ktorými žena – umelkyňa pri každodennej rutinnej práci v kuchyni a kúpeľni prichádza do kontaktu. Recyklované plastové domáce kuchynské a hygienické potreby (misky, PVC fľaše od saponátov, pracích práškov, aviváže a použitých kozmetických prípravkov) sa v autentickom priestore ateliéru menia na blikajúce lode. Ateliér Evy Tkáčikovej je miestom, kde máte možnosť sledovať performatívny proces tvorby online, a navyše spolu s E. T. zažiť blízky kontakt tretieho druhu.

 

Eva Tkáčiková sa narodila 7. 11. 1974 v Žiline. V r. 1993 — 2000 absolvovala štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, odbor voľná farebná grafika v ateliéri doc. Vojtecha Kolenčíka. Jej tvorba siaha od oblasti grafického experimentu a fotografie ku performancii, objektu a inštalácii. Okrem voľnej výtvarnej tvorby sa venuje artefiletike a pedagogickej činnosti na ŠÚV v Košiciach. V duchu vízie Jeana Dubuffeta sa aktívne zaoberá aj neprofesionálnou výtvarnou tvorbou, určenou pre deti, mládež a dospelých.

Zúčastnila sa mnohých výtvarných projektov, sympózií, samostatných a kolektívnych výstav na Slovensku a v zahraničí (Poľsko, Česká republika, Maďarsko, Chorvátsko, Rumunsko, Francúzsko, Litva). Svoju tvorbu predstavila na predošlých festivaloch Nuit Blanche/Biela noc a na festivale Pohoda 2015 v Trenčíne. V roku 2016 absolvovala Erasmus + pobyt v Budapešti v Maďarsku. Žije v Košiciach a tvorí v ateliéri na Strojárenskej ulici.
Performance sa počas Bielej noci uskutoční od 20:00 – 22:00 hod.

biela_noc

Katarína Rybnická

Katarína Rybnická / Invisible cities / SK

biela_noc

Počas Bielej noci si vo výklade košického kníhkupectva Artforum môžete interaktívne prelistovať ilustrované farebné litografie inšpirované knihou fenomenálneho talianskeho autora Itala Calvina: Neviditeľné mestá.

 

Katarína Rybnická (1993) študovala od roku 2011 na Technickej univerzite v Košiciach, Fakulta Umení, odbor Dizajn, ateliér Vizuálna komunikácia – vedúci Prof. M. Oslislo. Absolvovala výmenné pobyty ASP Kraków, odbor Grafika ASP Katowice, odbor Grafický dizajn. No za posledný rok sa najviac tešila práve tomu, že bola zaradená medzi finalistov NCD a Well design book (ilustrovaná kniha pre deti) v Katowiciach. Venuje sa prioritne grafickému dizajnu – najradšej knižnému dizajnu a ilustrácii, grafike občas aj fotografii. Počas svojho štúdia na ASP Katowice vypracovala práve tento multimediálny projekt Invisible cities, ktorý bude mať na Bielej noci v Košiciach svoju slovenskú premiéru.
anja

Anja Schäfer & Elisabeth Put

Anja Schäfer & Elisabeth Put / Milionári času... / AU, IT

anja

„Môžeme prísť, kedy sa nám zachce“, hovorí František, pretože je „milionárom času“. Často sa hovorí, že Rómovia vypadli z času, čas pre nich nič neznamená alebo že majú všetok čas na svete. František, jeden z portrétovaných ľudí, pozná toto klišé a vedome na ňom stavia. Kto sú Rómovia? Ľud? Národ bez územia – ale s vlajkou a hymnou? Na Slovensku žije okolo 250 000 Rómov. Výstava predstavuje pokus nahliadnuť za múry klišé, ktoré sa budovali dlho a z rôznych strán. Spája fotografie rozličných ľudí, Rómov a Slovákov, so zvukovým „parkúrom“ a skúma možnosť, ako z tohto mikrokozmu obsiahnuť makrokozmos.

Anja Schäfer (*1983) študovala fotografiu a médiá v Bielefelde. Od skončenia štúdia pôsobí ako fotografka na voľnej nohe. Vystavovala mnnohokrát v Nemecku i zahraničí. V roku 2008/2009 absolvovala štipendijný pobyt DAAD v Petrohrade. V roku 2013 ju rezidencia Goetheho inštitútu zaviedla do Košíc. Odvtedy dokumentuje situáciu Rómov v Košiciach vo fotografiách. Anja Schäfer žije v Berlíne.

Elisabeth Putz (*1982) je autorka, režisérka a novinárka na voľnej nohe. Spolupracuje s niekoľkými rozhlasovými stanicami (Deutschlandradio, NDR, SRF, Radio Österreich 1 a iných). Za svoje rozhlasové hry a fíčre získala niekoľko ocenení ako Rozhlasová cena kritiky, rozhlasová hra roka, rozhlasové hry mesiaca a pod.). Elisabeth Putz žije v Rakúsku.

Projekt podporili Goetheho inštitút Bratislava, Rakúske kultúrne fórum a Deutschlandradio Kultur v koprodukcii s RBB a ORF.

k-a-i

K.A.I.R. + Ziggurat Project

K.A.I.R. + Ziggurat Project / Floating / SK, HU

k-a-i

Hybridná tanečná inštalácia reflektujúca vzťah medzi pohybom, technológiou a publikom. Ako sa divák stane aktívny v interakcii tanca a média? Akým spôsobom zdieľame s publikom fyzický a virtuálny priestor vytváraním spoločného sveta? Je technológia schopná prehĺbiť vnímanie vzťahu tanca a digitálneho umenia? FLOATING je choreografickým dielom, v ktorom sú diváci súčasťou neustále sa meniacej inštalácie pohybujúcich sa tanečníkov. Sú časťou priestoru, ktorá reaguje a tanečníci reagujú na ňu a taktiež súčasťou intervalu počas ktorého rozširujú hranice nášho každodenného vnímania a skúmajú vnímanú realitu. Názov odkazuje na relaxačnú techniku Flotation-REST, keďže cieľom je umiestniť účastníkov do priestoru zbaveného nekonečného prísunu zmyslových dojmov prichádzajúcich z vonkajšieho sveta a ponoriť ich do spoločnej fyzickej skúsenosti.

Performance Floating je výsledkom rezidenčného pobytu tanečníkov skupiny Ziggurat Project v Košiciach a vznikol v spolupráci s košickým novomediálnym umelcom Matejom Ivanom.

Začiatky: 19:30; 20:45; 22:15 hod.

Trvanie: 30 min.

Ziggurat Project bol založený v roku 2013 tanečníčkami Flórou Eszter Sarlós, Emese Kovács  a tanečníkom Gergőm Lukácsom a sídli v Budapešti.  Tanečníci spolupracujú s ďalšími stálymi či hosťujúcimi umelcami z rôznych umeleckých oblastí ako tanec, divadlo, výtvarné umenie, hudba či literatúra a tak vytvárajú interdisciplinárne site-specific performance, pričom pri prezentácii svojej tvorby uprednostňujú bežné miesta a priestory pred tými divadelnými. Cieľom projektu je robiť relačné umenie bez hierarchickej konštrukcie v procese, vytvárať a podnecovať dialóg medzi umeleckými formami, rovnako ako stretávať divákov, ktorí majú menej očakávaní a vytvárať tak interakcie medzi publikom a umelcami.

Projekt podporili Creative Industry Košice, Université Paris 8 a L1 Association.

http://www.kair.sk/ziggurat-project-hu/

https://www.facebook.com/kotolna.ke/?fref=ts

na-perone-na-staz

NA PERÓNE

NA PERÓNE / Hosť do domu / SK

na-perone-na-staz

Nahliadnutie do čistých a otvorených slovenských hláv a duší. Čo ich trápi? Čo ich ťaží? Kto je zodpovedný za ich problémy?

hudba: Miroslav Tóth

scénografia: Ján Ptačin

technická podpora: Dušan Kopčov

Účinkujúci: Peter Kočiš, Zuzana Psotková, Jana Wernerová, Michaela Domovcová a. h., Jakub Muranský a. h.

Začiatok: 19:30; 20:00; 20:30; 21:00; 21:30; 22:00 hod.

Trvanie:  15 minútová performance

*(Pozn.: Predstavenie nie je vhodné pre maloletého diváka.)

 

NA PERÓNE je autorským divadlom. Je kolektívom hercov, ktorí majú pri tvorbe inscenácií rovnocenné postavenie s režisérom a ďalšími prizvanými tvorcami. Tvorivý tím sa pri každej inscenácií mení a v predstaveniach kladie rovnaký dôraz na pohyb a text. Motívom vzniku inscenácií je potreba reagovať na citlivé témy, vyjadriť svoj názor a pocit. Provokatívnym spracovaním tém divadlo búra bariéru medzi javiskom a hľadiskom – divák si nikdy nie je istý či je divákom alebo hercom.

 

Júlia Rázusová

Téma autorskej inscenácie NA STÁŽ! ju na prvom stretnutí zaujala, rovnako si sadla s hereckým obsadením v inscenácii a to je pri autorskom divadle podmienkou akéhokoľvek progresu či úspechu. Je absolventkou divadelnej réžie na divadelnej fakulte VŠMU v Bratislave pod pedagogickým vedením Prof. Juraja Nvotu. V roku 2009 absolvovala odborný študijný pobyt na Rose Bruford college v Londýne. Absolvovala inscenáciou Viktor alebo vláda detí v divadle Lab. Pracovala ako režisérka v rámci medzinárodného projektu Platfoma 11 + a režírovala v mnohých slovenských divadlách. V roku 2013 sa stala spoluzakladateľkou a umeleckou šéfkou Prešovského národného divadla.

Miro Dacho

Na Divadelnej fakulte Vysokej školy múzických umení  v Bratislave vyštudoval teóriu a kritiku divadelného umenia, divadelnú réžiu a dramaturgiu. Absolvoval tu doktorandské štúdium. V súčasnosti je pedagógom Katedry réžie a dramaturgie Divadelnej fakulty. Dramaturgicky spolupracoval s divadlom Ludus, s Divadlom a.ha, so Slovenským národným divadlom, s Divadlom Jána Palárika v Trnave, s divadlom Thália Szinház v Košiciach, s Divadlom Jonáša Záborského v Prešove, s divadlom Arteatro v Bratislave, s Mestským divadlom v Kladne, s HaDivadlom v Brne, so Slovenským komorným divadlom v Martine, so Švandovým divadlom v Prahe, s bratislavským DPM, s Jihočeským divadlom v Českých Budějoviciach, Národním divadlom moravskosliezskym v Ostrave, Mestským divadlo P. O. Hviezdoslava v Bratislave, Spišským divadlo v Spišskej Novej Vsi a s Divadelným štúdiom DF VŠMU. Autorsky spolupracuje s Rozhlasom a televíziou Slovenska. Spolupodieľal sa na vzniku približne päťdesiatich divadelných inscenácií. Najčastejšie pracuje v tandeme s režisérom Lukášom Brutovským.

Ján Ptačin

Architekt, scénograf, svetelný dizajnér. Študoval na VŠVU a VŠMU v Bratislave, VUT v Brne. Počas štúdií a absolvoval viaceré zahraničné stáže, vrátane pracovného pobytu v Inštitúte svetelného dizajnu v Amsterdame. Momentálne pôsobí v praxi, v rámci kreatívneho štúdia JaOnMi CreatureS (architektúra, scénografia, svetelný dizajn) a venuje sa tiež pedagogickým aktivitám. Scénografické a svetelné riešenia navrhol pre viacero činoherných a hudobno‐tanečných inscenácií, performancií a eventov.  Zaoberá sa taktiež navrhovaním a projektovaním architektonických objektov, pavilónov a interiérov.

 

tabackagallery

Galéria Tabačka

Galéria Tabačka / Pod povrchom/Poľské umenie / PL

tabackagallery

Podoby cenzúry v súčasnom umení Poľska počas Bielej noci v Tabačke.

Kurátorka: Marta Ryczkowska

Vystavujúci: Marcin Mierzicki, Karol Rębisz, Maciej Połynko, Sławek Toman, Magda Starska, Kamil Wnuk, Tomek Mróz, Maks Cieślak, Aleka Polis, Piotr Bujak, Rafał Jakubowicz

Výstava je súčasťou projektu OFF LIMITS – cenzúra v súčasnej umeleckej praxi, ktorý podporili Visegrad Fund.

Trvanie výstavy: 28. 9. – 28. 10. 2016

afterka-1

Afterpárty

Afterpárty

afterka-1

Tohtoročná košická „bielonočná" afterpárty bude s Fallgrapp DJ set!

Za DJský pult sa postaví aj Jureš Líška – producent a líder kapely Fallgrapp, ktorá na slovenskej scéne urobila poriadne „haló" svojím debutovaným albumom Rieka.

Elektronika, klasické hudobné nástroje, ambient, pop aj folk, to všetko sa snúbi v skladbách, vďaka ktorým skupina rozbila bank na Radio Head Awards 2014. Jureš nám večer predvedie svoju obľúbenú selekciu.

Nič nie je lepšie, ako po prechodenej Bielej noci za súčasným umením, „odparkovať" v Tabačke na výbornú hudbu a zaslúžený drink!

Trvanie: 23:00 – 04:00 hod.

 

Program

VEĽKÁ SÁLA:

Fallgrapp DJ set 
Za DJský pult sa postaví aj Jureš Líška – producent a líder kapely Fallgrapp, ktorá na slovenskej scéne urobila poriadne haló svojim debutovaným albumom Rieka. Elektronika, klasické hudobné nástroje, ambient, pop aj folk, to všetko sa snúbi v skladbách, vďaka ktorým skupina rozbila bank na Radio Head Awards 2014. Jureš nám večer predvedie svoju obľúbenú selekciu.

FVLCRVM
Multiinštrumentalista Pišta Kráľovič s hudbou začínal v kostole, na gitare hrával jazz a funk, až kým sa ako teenager nezamiloval do synťákov. Okrem pôsobenia v indie-popových nvmeri (niekdajších Uniques) sa venuje aj DJ-ingu a produkcii vlastnej hudby ako FVLCRVM. Vo svojej tvorbe mieša future garage, bass a house, ale ovplyvňuje ho aj hiphopová kultúra.

Yanko Kral
Djingu sa začal venovať v roku 2001. Je spoluzakladateľom skupiny H16, ktorá je jednou z najznámejších domácich hip hopových skupín. Spolu s H16 odohral veľké množstvo koncertov ako doma, tak aj v zahraničí. Po roku 2007 sa začal venovať aj odlišným žánrom elektronickej hudby ako napr. dub step, drum’n’bass, house a pod., čoho výsledkom sú multižánrové eklektické dj sety. V roku 2014 odštartoval spolu s djom Galagerom dve úplne nové rádio shows Fresh_FM a cena_FM, kde sa venujú klubovej hudbe a hostia množstvo ľudí zo súčastnej hudobnej scény. V bratislavskom Nu Spirit Clube má momentálne svoje dve pravidelné rezidentné akcie, spolu so slovenskou djskou špičkou, kde hostí domácich aj zahraničných djov.

FABRICAFFÉ

Denes Toth
Je rezidentom košickej Tabačky Kulturfabrik a moderátor relácie ´The Big Warm Up Theory´ na DI.FM Techno. Jeho cit pre výber kvalitných trackov a precízne mixovanie ho mimo iného posunuli na Ibizu do finále celosvetovej súťaže burn Residency, kde nabral inšpiráciu od mentorov ako Carl Cox, Philipp Straub či Yousef. Túto energiu stále využíva pri organizovaní hudobných podujatí s názvom Moody, ktoré prispievajú ku kvalite elektronickej scény Východného Slovenska.

Martin Haberland
Košický diamant Martin Haberland viac ako 10 rokov aktívne pôsobil v Bratislave a stál pri vzniku jednej z najdôležitejších (a stále aktívnych) klubových akcií Music Is Everything ['mju:zik], ktorá má na svojom konte zahraničné mená ako SESSION VICTIM, Todd Terje, Jimpster alebo Kraak & Smaak.

 

Afterpárty budú sprevádzať aj Nano vj's.

Zmena programu vyhradená.